Jak wybrać śrubę napędową do łodzi?
Wiele kwestii technicznych związanych z funkcjonowaniem łodzi, mogą budzić wątpliwości. Jedną z nich jest odpowiedni dobór śruby do napędu łodzi. Co ciekawe, kwestia ta budzi kontrowersje nawet wśród profesjonalistów, warto więc poświęcić jej nieco uwagi.
Oczywiście, jeśli chcemy dyskutować na tak złożony przecież temat, musimy poznać własne preferencje, ostateczna decyzja w dużej mierze uzależniona jest bowiem od tego, jak dana jednostka ma być użytkowana. Nasza łódź powinna więc odznaczać się sprawnym obrotomierzem i skalibrowanym prędkościomierzem. Konieczne jest też zorientowanie się, jaki jest zakres obrotowy WOT naszego dziennika, a więc zyskanie informacji na temat tego, w jakich zakresach obrotowych jego praca może być uznana za optymalną. Należy mieć też świadomość tego, że nasza piasta również ma ograniczone możliwości, a tym samym to on w dużym stopniu przesądza o wielkości śruby. Kolejnym zagadnieniem, które nie powinno być dla nas obce jest to, które dotyczy rodzaju dna, jaki posiada nasza łódka.
Wskazane jest też uzyskanie informacji na temat jej średniej wagi na sucho, a także w sytuacji, w której jest ona maksymalnie obciążona. Gdy przystępujemy do samego wyboru śruby, konieczne jest postawienie sobie pytania o to, czy lepiej jest zdecydować się na rozwiązanie wykonane z aluminium, czy też na takie, które powstało z wykorzystaniem stali. Nietrudno się przy tym domyślić, że przy tak postawionym pytaniu nie ma szans na jednoznaczną odpowiedź. Każdy z dostępnych materiałów ma zarówno swoje mocne, jak i słabe strony.
Osoby decydujące się na śruby aluminiowe przyznają, że ich zakup nie wiąże się z poważnymi nakładami finansowymi. Te same osoby przyznają też, że sam serwis takich śrub nie jest przesadnie drogi. Śruba stalowa wiąże się już z większymi nakładami finansowymi, należy jednak pamiętać o tym, że w ślad za ceną idzie także większa wydajność, na jaką można liczyć podczas jej używania. Śruby stalowe są nie tylko szybsze, ale i posiadają większe możliwości uciągowe w porównaniu z ich aluminiowymi odpowiednikami. Jeśli więc zastanawiamy się nad tym, która opcja jest nam bliższa, nie powinniśmy ograniczać się jedynie do argumentu cenowego.
Gdy zdecydowaliśmy już, z jakiego materiału ma być wykonana śruba, konieczne stanie się ustalenie jej optymalnej wielkości. Producent zwykle proponuje tak zwane wymiary uśrednione, my jednak musimy sami ustalić, który odpowiada najbardziej naszej łodzi. Tu przychodzi czas na najważniejszy test. Polega on na zwodowaniu łodzi, aby dokonać kluczowych pomiarów.
Komentarze (0)